Brev:
Mad, gråd og soveproblemer
7. november 2008
Alder:
4 mdr.
Mad, gråd og soveproblemer
Hej Helen
Så skriver jeg igen ang. min dreng på 4½ måned.
Jeg har tidligere spurgt dig til råds om mængde af mad, men er stadig noget forvirret :0(
Min dreng er 70 cm og vejer ca 8,5 kg (vejede 4534 ved fødslen). Du har tidligere skrevet at han ca skal have 800 ml mælk i døgnet, når han får 2 gange grød.
Det spiser han som regel også, men nogle gange føler jeg at jeg nøder ham lidt for meget, for at få ham til at spise 20 ml mere.
Jeg har set dine svar til andre, hvor jeg kan se at væskeindtaget er på 1000 ml og det var til en dreng der vejede 8 kg og ikke spiste grød. Derfor er jeg lidt forvirret og hans indtag af mad fylder efterhånden rigtig meget i min hverdag, da jeg hele tiden regner ud, så jeg sikre mig at han nu også får hvad han skal have :0(
Hans madplan ser således ud:
Kl. 5-7 spiser mme 120 - 180 ml. Hvis han vågner kl 5-6 putter han lidt videre i mors seng :0)
Kl. 9 - 9.30 tilbydes flaske, men spiser sjældent mere en 40 ml. Puttes herefter til formiddagslur.
Kl. 11 -11.30 Spiser ca 1 dl majsgrød (lavet på ca. 100 ml drikkeklar mme). med frugtmos. Drikker små slurke vand af kop.
Kl. 12 Spiser 60 - 100 ml mme. Bliver puttet til middag.
Kl. 15-16 Spiser 140 - 200 ml mme.
Kl. 17.30 - 18 Spiser 3/4 dl kartoffel / gulerodsmos. Drikker små slurke vand af kop.
Spiser måske 40-60 ml mme af flaske.
Kl. 18 Sover 45 min.
Kl. 20.30 - 21 Bliver puttet med flaske mme. Synger godnatsang. Spiser 140 - 160 ml.
Kl. 01.30 - 03.00 Vågner og spiser 160 - 200 ml.
Mit andet problem er at han er begyndt ikke at vil sove. Uanset om det er formiddag, middag eller sen lur og når han skal puttes til natten, er han helt ulykkelig.
I dagtimerne får jeg ham til at falde i søvn i barnevognen, men ikke uden gråd.
Om aftenen bliver han som regel lullet i søvn, da han er helt ulykkelig :0( og det kan som regel tage fra ½ - 1½ time at putte ham.
I går aftes blev han ved med at vågne og faldt til sidst i søvn liggende ved siden af mig i mine arme. Jeg lagde ham over i hans egen seng. 10 min efter vågnede han igen og græd. Tog ham med ned, hvor han så gylpede lidt.
Prøvede efter 20 min at ligge ham op igen - samme metode måtte tages i brug, men faldt i dyb søvn.
Han vågnede kl. 2, fik sin flaske og faldt i søvn. 10 min efter vågnede han og klynkede - gav ham sutten og han faldt i søvn. Vågnede igen kl. 3 og klynkede. Jeg tog ham herefter over i min seng, hvorefter han sov til kl 7.
Det skal lige siges at når han først græder kan han vække hele gaden ;0) og kører sig selv helt ud i det høje C, så det går gennem marv og ben. Dette gør han i alle putte situationerne.
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind og føler mig som en dårlig mor, når han sådan græder.
Han putter fingrene rigtig meget i munden og gumler på dem - kan det allerede være tænder? Hans tandkød i den ene side er helt hævet og knudret!
Er det et af de fatale tigerspring han er ved at gennemgå?
Presser jeg ham for meget til at spise, så han får ondt i maven?
Han har de sidste 3 dage fået kartoffel / gulerodsmos fra HIPP og det er herefter han er begyndt at være ulykkelig om aftenen når han skal puttes. Det har ellers fungeret nogenlunde.
Har tænkt mig at prøve at give ham majsgrød i aften, for at se om det hjælper.
Håber du kan hjælpe mig. (Brevet blev lidt langt).
Kærligst Mette