Mad, gråd og soveproblemer

7. november 2008

Alder:
4 mdr.

Mad, gråd og soveproblemer

Hej Helen

Så skriver jeg igen ang. min dreng på 4½ måned.

Jeg har tidligere spurgt dig til råds om mængde af mad, men er stadig noget forvirret :0(

Min dreng er 70 cm og vejer ca 8,5 kg (vejede 4534 ved fødslen). Du har tidligere skrevet at han ca skal have 800 ml mælk i døgnet, når han får 2 gange grød.

Det spiser han som regel også, men nogle gange føler jeg at jeg nøder ham lidt for meget, for at få ham til at spise 20 ml mere.

Jeg har set dine svar til andre, hvor jeg kan se at væskeindtaget er på 1000 ml og det var til en dreng der vejede 8 kg og ikke spiste grød. Derfor er jeg lidt forvirret og hans indtag af mad fylder efterhånden rigtig meget i min hverdag, da jeg hele tiden regner ud, så jeg sikre mig at han nu også får hvad han skal have :0(

Hans madplan ser således ud:

Kl. 5-7 spiser mme 120 - 180 ml. Hvis han vågner kl 5-6 putter han lidt videre i mors seng :0)

Kl. 9 - 9.30 tilbydes flaske, men spiser sjældent mere en 40 ml. Puttes herefter til formiddagslur.

Kl. 11 -11.30 Spiser ca 1 dl majsgrød (lavet på ca. 100 ml drikkeklar mme). med frugtmos. Drikker små slurke vand af kop.

Kl. 12 Spiser 60 - 100 ml mme. Bliver puttet til middag.

Kl. 15-16 Spiser 140 - 200 ml mme.

Kl. 17.30 - 18 Spiser 3/4 dl kartoffel / gulerodsmos. Drikker små slurke vand af kop.
Spiser måske 40-60 ml mme af flaske.

Kl. 18 Sover 45 min.
Kl. 20.30 - 21 Bliver puttet med flaske mme. Synger godnatsang. Spiser 140 - 160 ml.

Kl. 01.30 - 03.00 Vågner og spiser 160 - 200 ml.

Mit andet problem er at han er begyndt ikke at vil sove. Uanset om det er formiddag, middag eller sen lur og når han skal puttes til natten, er han ...

Annonce

... helt ulykkelig.
I dagtimerne får jeg ham til at falde i søvn i barnevognen, men ikke uden gråd.
Om aftenen bliver han som regel lullet i søvn, da han er helt ulykkelig :0( og det kan som regel tage fra ½ - 1½ time at putte ham.

I går aftes blev han ved med at vågne og faldt til sidst i søvn liggende ved siden af mig i mine arme. Jeg lagde ham over i hans egen seng. 10 min efter vågnede han igen og græd. Tog ham med ned, hvor han så gylpede lidt.
Prøvede efter 20 min at ligge ham op igen - samme metode måtte tages i brug, men faldt i dyb søvn.
Han vågnede kl. 2, fik sin flaske og faldt i søvn. 10 min efter vågnede han og klynkede - gav ham sutten og han faldt i søvn. Vågnede igen kl. 3 og klynkede. Jeg tog ham herefter over i min seng, hvorefter han sov til kl 7.

Det skal lige siges at når han først græder kan han vække hele gaden ;0) og kører sig selv helt ud i det høje C, så det går gennem marv og ben. Dette gør han i alle putte situationerne.

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind og føler mig som en dårlig mor, når han sådan græder.

Han putter fingrene rigtig meget i munden og gumler på dem - kan det allerede være tænder? Hans tandkød i den ene side er helt hævet og knudret!
Er det et af de fatale tigerspring han er ved at gennemgå?
Presser jeg ham for meget til at spise, så han får ondt i maven?

Han har de sidste 3 dage fået kartoffel / gulerodsmos fra HIPP og det er herefter han er begyndt at være ulykkelig om aftenen når han skal puttes. Det har ellers fungeret nogenlunde.
Har tænkt mig at prøve at give ham majsgrød i aften, for at se om det hjælper.

Håber du kan hjælpe mig. (Brevet blev lidt langt).

Kærligst Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire